بیماری لنف ادم (ورم دست و پا) و راه درمان آن

لنف ادم (لنفادم) چیست؟

لنف ادم به یکی از علل های ورم دست و پا می گویند که به طور مجزا یا در برخی موارد همراه با واریس دیده می شود. مرکز واریس اصفهان (مرکز واریس اصفهان و درمان لنف ادم اصفهان) توجه شما را به مقاله زیر جلب می نماید.

لنف ادم

علت شناسی و میزان بروزلنفادم(لنف ادم):

لنفادم نوعی بیماری مزمن لنفاوی است که باعث تورم یک یا چند قسمت در بدن می شود. این اختلال به دو صورت اولیه و ثانویه دیده می شود. در نوع اولیه می تواند به صورت ارثی باشد. اما لنفادم ثانویه ممکن است بعد از یک عفونت، اشعه، عمل جراحی یا غیره به وجود بیاید. شایعترین فرم لنف ادم اولیه، لنفادم مادرزادی است که البته فامیلیال نیست.

عارضه فامیلیال مادرزادی یا به عبارتی( بیماری Milroy’s) به گونه صفت اتوزومال غالب به فرد به ارث می رسد. شکل دیگری نیز با سندرم Noonan’s( در حدود ۱۵% از موارد مبتلا )همراه می باشد. عارضه لنف ادم Praecox در دوران بلوغ مشاهده و با هیپوپلازی مادرزادی لنفاتیک همراه است. از طرفی ممکن است یک فرم تاخیری در دوران میانسالی نمایان شود. عارضه لنفادم اولیه در بانوان شایعتر است. در بیشتر افراد در زمان تولید یا قبل از 40 سالگی ظاهر می شود. این سندرم با زردی ناخن ها، پلوران افیوژن مکرر و لنفادم مشخص می شود. عارضه لنف ادم ثانویه به ناهنجاری های متعدد لنفاتیک در منطقه درگیر است.

سندرم فامیلیالی

سندرم فامیلیالی که شامل کستاز داخل کبدی عود کننده و لنفادم می باشد،احتمالاً به واسطه نقص عروق لنفاتیک در کبد و اندام هاست. لنفادم ثانویه بیشتر ناشی از تروما می باشد. این حالت اکثراً درنتیجه برداشتن غدد لنفاوی از طریق جراحی و یا فیبروز ثانویه به رادیاسیون به دنبال جراحی سرطان، می باشد.کارسینیوم متاستاتیکی یا لنفوم که غدد لنفاوی را درگیر میکند ممکن است مسیر جریان لنف را مسدود و لنفادم را ایجاد کند.

علل ایجاد لنفادم ثانویه

عفونت فیلاریایی در مناطق گرمسیری، یکی از علل لنفادم ثانویه می باشد. تظاهرات بالینی :لنف ادم به صورت تیپیک تدریجی آغاز می شود. اندام‌های درگیر بدون هیچگونه تظاهرات دیگری، بزرگ می گردد. اندام متورم، نرم و گوده گذار بوده و در هنگام شب، فروکش می کند. به مرور زمان، پوست ضخیم شده و نمی توان آن را به صورت چین پوستی بلند کرد. بیشترین اعضایی که درگیر این عرضه می شوند  اندام های تحتانی می باشند. در حدود نیمی از بیماران، ادم یک طرفه است. امکان دارد  لنفاژیت و سلولیت روی ادم سوار شوند. در برخی موارد ممکن است طول کشیده لنفادم به لنفاژیو سارکوم تبدیل شود.

تشخیص:

به وسیله یک لنفوگرام رادیوایزوتوپ می توان تشخیص لنفادم را تایید کرد. کلوئید سولفور رنیوم نشاندار شده با تکنزیوم ۹۹m، کلوئید تری سولفید آنتی موآن نشاندار شده با تکنزیوم ۹۹m، در فضاهای web پا تزریق می گردد.۳۰ دقیقه و ۶۰ دقیقه بعد، ناحیه ایلیواینگوینال اسکن می شود. در لنفادم، برداشت ماده ایزوتوپ به توسط غدد لنفاوی کاهش یافته است، درحالی که در ادم ناشی از انسداد وریدی، برداشت ایزوتوپ به دلیل افزایش جریان لنف، بیشتر از میزان طبیعی می باشد. تشخیص دقیق نوع لنفادم، توسط لنفانژیوگرافی تعیین می شود .ماده حاجب بطور مستقیم به داخل یکی از عروق لنفاتیک ما تزریق گردیده، یا یک ماده حاجب محلول در آب به طور داخل پوستی تزریق( interacutoneous ) شده و به وسیله لنفاتیک ها برداشت می شود. به وسیله این تکنیک می توان فقدان یا هیپوپلازی و تعداد لنفاتیک های کوچک که مشخص کننده لنفادم ثانویه هستند، افتراق داد.

پیش آگهی:

لنفادم اولیه اختلالی است که به آهستگی پیشرفت کرده و به درمان پاسخ نمی دهد. در مواردی که لنفادم ناشی از عفونت می باشد، می توان آن را به طور موثر با آنتی بیوتیک درمان نمود.

لنف ادم

درمان لنفادم

درمان، در لنفادم اولیه نگهداری عضو در یک و وضعیت تا حد امکان بدون ادم استتا از فیبروز و عفونت ثانویه جلوگیری گردد. بالا نگهداشتن عضو به طور مستمر به کار گرفتن جوراب های الاستیک و برخی داروها ممکن است مفید واقع گردند. برخی از داروها از طریق فعال کردن ماکروفاژها، پروتئین را می شکنند. از این رو، ویسکوزیته را کاهش داده و جریان لنف را تسهیل می نمایند. ممکن است جراحی در موارد پیشرفته، جهت خارج سازی بافت زیر جلدی و تحریک تشکیل عروق جدید لنفاوی، انجام گیرد. گزارش شده است که در بعضی موارد، آناستوموز عروق لنفاوی کوچک با وریدها به وسیله جراحی میکروسکوپی، نتایج خوبی داشته است.

در مرکز واریس و درمان لنفادم اصفهان، درکنار درمان واریس، انواع لنفادم و اختلالات لنفاوی، تحت درمان قرار می گیرند.

اشتراک‌گذاری این مطلب

Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
فهرست مطالب