درمان واریس پا

درمان واریس پا

واریس پا ونارسایی رگهای سطحی ،درواقع نشانه ای از نارسایی دریچه و اختلال در جریان خون است

نارسایی وریدی وواریس یکی از شایع ترین بیماری های عروقی محیطی است. طبق داده های اپیدمیولوژیک ، اشکال مختلف این بیماری در 26-28٪ زنان و 10-20٪ مردانی که در سن کارهستند، رخ می دهد.

عوامل خطرساز

عوامل خطرسازبرای پیشرفت بیماری واریس مختلف هستندکه درزیربه برخی ازآنهااشاره می کنیم:
وراثت و نقش آن در ایجاد رگهای واریسی قابل تردیدنیست. یکی از اصلی ترین دلایل وجود استعداد ژنتیکی ، بروز متفاوت رگهای واریسی در آفریقایی هاو اقوام دیگر آنها است که به ایالات متحده و اروپای غربی مهاجرت کرده اند. در عین حال ، در مقایسه با هموطنان کم تحرک آنان، فراوانی رگهای واریسی ، که در آنها از 0.5 بیشتر نیست ، در مهاجرانی که ازافریقاآمده اند، افزایش قابل توجهی از 10-20 وجود دارد. در این رابطه ، نتیجه گیری در مورد شیوع عوامل محیطی ، سبک زندگی و ویژگی های تغذیه ای در پاتوژنز رگهای واریسی بدیهی است.

حاملگی

حاملگی به طور سنتی یکی از عوامل اصلی خطر برای ایجاد رگهای واریسی در نظر گرفته می شود ، به ویژه برای توضیح بیشتر ،می توان گفت که درگیری زنان حامله 3 تا 4 برابرببشتراززنان غیرحامله رخ می دهد. به طور کلی پذیرفته شده است که مهمترین علت تحریک کننده ایجادبیماری درزنان باردار،افزایش BCC (حجم خون در گردش خون) و فشرده سازی وریدهای خلف صفاقی توسط رحم بارداراست. در همین حال ، نتایج برخی مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که حاملگی های دوم و بعدی منجر به افزایش قابل توجه فراوانی رگ های واریسی به میزان 20-30 درصد می شود. در این حالت ، اولین علائم بیماری در سه ماهه اول بارداری ظاهر می شود ، زمانی که هنوز افزایش شدید BCC یا افزایش رحم باردار اتفاق نمی افتد.

چاقی

چاقی یک عامل خطر اثبات شده برای واریس پا است بطوریکه افزایش شاخص توده بدن به 27 کیلوگرم در مترمربع و بالاتر منجر به افزایش 33٪ در بروز بیماری می شود.

عادات غذایی

شیوع بالای رگهای واریسی در کشورهای صنعتی تا حدودی به دلیل عادات غذایی است. استفاده از مقداربالایی ازموارد فرآوری شده مواد غذایی و کاهش رژیم غذایی سبزیجات و میوه های خام منجر به کمبود مداوم فیبرهای گیاهی لازم برای بازسازی دیواره ورید و یبوست مزمن می شود که علت افزایش دائمی فشار داخل شکمی است ومی تواندواریس راتشدیدکند .

سبک زندگی

سبک زندگی تأثیر بسزایی در ایجاد و روند رگهای واریسی دارد. به طور خاص ، اثر نامطلوب بارهای استاتیکی طولانی مدت با بلند کردن یا ایستادن و نشستن بی حرکت ثابت شده است. در کشورهای آسیایی ، استفاده مکرر از صندلی ها و صندلی های راحتی بدلیل تمایل به اروپایی شدن جمعیت منجر به افزایش قابل توجه (3-4 برابر) فراوانی رگ های واریسی در مقایسه با افرادی که به طور سنتی روی تشک می نشینند ، می شود.

نقش هورمونها

دو هورمون مهم در پاتوژنز رگهای واریسی نقش دارد. نقش آنها در سالهای اخیر به تدریج در حال افزایش است ، که به دلیل استفاده گسترده از پیشگیری از بارداری بااستفاده ازداروهای هورمونی ، محبوبیت درمان جایگزینی هورمون در دوره قبل از یائسگی و در درمان پوکی استخوان است. ثابت شده است که استروژن ها و پروژسترون و همچنین مشتقات آنها به دلیل تخریب تدریجی کلاژن و الیاف الاستیک ، تون دیواره ورید را کاهش می دهند.

تصویر بالینی بیماری واریس

این بیماری، درحقیقت نوعی اختلال است که باافزایش سن تشدیدمی شودهرچند نسبت به جنس جوان بی تمایل نیست. به طور متوسط ​​، زنان سه برابر بیشتر از مردان از واریس پا رنج می برند.

علائم رگهای واریسی

علایم متعددهستندکه ازجمله آنهامی توان به مواردزیراشاره نمود. بزرگ شدن گره ای وطنابی وریدهای سطحی ، درد ، سنگینی در پاها . تورم پا و پایین پا ، خستگی در پاها تا پایان روز و….. رگهای واریسی اغلب مستعد لخته شدن خون و عفونت هستند. فلبیت – التهاب عروقی یا ترومبوفلبیت – التهاب عروقی پیچیده در اثر لخته شدن خون ممکن است ایجاد شود.

نشانه های ظاهری

طنابهای سخت و دردناک در طول رگها ظاهر می شوند. پوست تغییر می کند ، خاصیت ارتجاعی و رنگ خود را از دست می دهد. وبتدریج سفت ومتمایل به رنگ قهوه ای تیره می شود. با ضربه جزئی ، زخم ایجاد می شود. عوارض آن می توتند چنان شدیدوناتوان کننده باشد.که یک زن جوان می تواند در سن 40 سالگی از کار افتاده شود.

علایم خاص:

در اینجا علائمی وجود دارد که این علائم رگ های واریسی است وبایدبادقت کافی به آنهاتوجه داشته باشید:

درد : دلایل درد ناشی از واریس بسیار زیاد است. انواع درد با واریس نیز بسیار متنوع است که ازجمله آنهامی توان به مواردزیراشاره نمود:
درد ضربان دار
گرفتگی شبانه و خارش
درد هنگام راه رفتن
درد در امتداد تنه های وریدی ،
درد عمومی و درد در پاها
دردهمراه باتورم در پاها
احساس سنگینی در پاها.

تغییرات پوستی ناشی ازواریس:

ابتدا پوست خشک می شود ، رنگدانه های قهوه ای وسیاه ظاهر می شود . پوست پاها تیره می شود و با لکه های قهوه ای پوشیده می شود. بعداً ، درماتیت ، اگزما و اصطلاحاً اختلالات تروفیک. به شکل زخم های ضعیف تر تا تشکیل زخم می توانند به این علائم بپیوندند.

اشتراک‌گذاری این مطلب

Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
فهرست مطالب