علت واریس در جوانی | درمان واریس در جوانی | پیشگیری از واریس | ورزش برای واریس

علت ابتلا به واریس در جوانی

دلایل اصلی مبتلا شدن به واریس در سنین جوانی چهار دلیل اصلی دارد.

  • داشتن اضافه وزن بیش از حد
  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • اسعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر
  • نداشتن تحرک کافی و دوری از ورزش

اما در این مقاله همه عوامل دیگر و روش پیشگیری از آن صحبت خواهیم کرد.

واریس چگونه به وجود می‌آید؟

واریس ناتوانی رگ ها در انتقال خون و کاهش حرکت خون در پاها به دلیل جاذبه است. جریان خون شما به دو صورت رفت و برگشت از قلب است. شریان ها وظیفه خون‌رسانی از قلب به همه اعضای بدن را برعهده دارند. و وریدها خون را به قلب برمی‌گردانند. برای بازگشت خون از پا به قلب ورید های باید با نیرویی بیشتر از نیروی جاذبه خون را به بالا حرکت دهند. انقباض  عضله های پایین پا به عنوان پمپ عمل می‌کند. در کنار عضلات دیواره های رگ ها با خاصیت کشسانی به بازگشت خون به قلب کمک می‌کند. همچنین دریچه های ریز در رگ با باز و بسته شدن نمی‌گذارند خون به پایین برگشت پیدا کند. و به بالا رفتن هم کمک می‌کنند.

زمانی که دریچه ها در رگ های ما ضعیف شوند. یا آسیب ببینند به هر طریقی با برگشت خون در رگ باعث پیچ خوردگی یا گشادی رگ ها در پا یا دیگر اعضا می‌شود. با جمع شدن خون در رگ تبدیل به رگ واریسی می‌شود.

چرا واریس در جوانی مهم است؟

جوانان انتظار ابتلا به واریس را ندارند. هرچند بیماری واریس در جوانی به راحتی درمان می‌شود اما ممکن است وضعیت آن بدتر شود. زیرا دلیل اصلی ابتلا به واریس در جوانی تنبلی و سبک زندگی بدون تحرک است. و به دلیل جدی نگرفتن و ادامه این وضعیت واریس پیشرفت می‌کند. بیماری در سنین بالاتر مشکلات زیادی را به همراه دارد.

چگونه واریس در جوانی درمان می‌شود؟

برای درمان رگ های واریسی در جوانی باید خون رسانی را در رگ ها بهبود ببخشید. انجام فعالیت های ورزشی کمک بسیاری می‌کند. اما انواع ورزش برای بهبود شما کمک کننده نیستند. به عنوان مثال وزنه برداری به دلیل افزایش فشار روی رگ‌های پا می‌شود. جوراب های فشرده ساز یکی از ابزارهای درمان واریس هستند. که می‌توانید از دروخانه ها تهیه کنید. اما پیشنهاد می‌شود قبل از هرگونه اقدامی با پزشک مشورت کنید. مراجعه به دکتر واریس می‌تواند کمک بزرگی به شما باشد. پزشک برای شما سونوگرافی یا دارو تجوز می‌کند. حتی ممکن است با مصرف گیاهان دارویی تحت نظر دکتر رگ های واریسی درمان شوند.

ماساژ و واریس

بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که ماساژ یکی از عوامل ابتلا به واریس است. ولی طبق تحقیقیات انجام شده ماساژ صحیح به هیچ وجه ارتباطی با واریس ندارد. اما اگر فردی دارای رگ های واریسی طنابی و برجسته باشد. نباید ناحیه واریس ماساژ داده شود. زیرا وارد کردن فشار در ماساژ سطحی یا عمقی می‌تواند باعث ایجاد لخته درون رگ شود.

پیشگیری از واریس در جوانی

واریس بیماری ای شایع در سنین بالاتر است. و در مرور زمان رخ می‌دهد. اما با داشتن سبک زندگی سالم و داشتن تغذیه مناسب می‌توانید از ایجاد واریس در امان بمانید. بیماری واریس در میان زنان بیشتر اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل این امر پوشیدن کفش های پاشنه بلند است. همانطور که می‌دانید افزایش وزن یکی از عوامل مهم واریس است. کفش های پاشنه بلند نیز فشار زیادی را به رگ های ساق پای شما وارد می‌کند.

ارتباط سیگار کشیدن و واریس

سیگار کشیدن تاثیر مستقیم روی احتمال تشکیل لخته در عمق رگ های پا دارد. و با آسیب رساندن به قلب و ریه های شما باعث تغییرات در جریان خون می‌شود. بیماری ترومبوز ورید عمقی(DVT) از بیماری هایی است که به دلیل سیگار کشیدن رخ می‌دهد.

آیا کاهش وزن باعث واریس می‌شود؟

کاهش وزن با سرعت بسیار بالا و غیر عادی ممکن است باعث ابتلا به واریس شود. زمانی که سرعت کاهش وزن شما بیش از حد معمول و استاندارد باشد به همراه چربی ها اضافی بدن بافت همبندی اسکلت  عضلات شما نیز می‌سوزند. در نتیجه این فرآیند بافت همبندی وریدها نیز صدمه می‌بیند. در ادامه این روند جداره وریدها تضعیف شده و دریچه هایی که وظیفه انتقال خود درون وریدها را دارند(دریچه های لانه کبوتری). عملکرد مناسبی نخواند داشت. در نتیجه احتمال ایجاد لخته وجود دارد.

اشتراک‌گذاری این مطلب

Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email
فهرست مطالب