تنگی عروق و نارسایی عروق :

کارکرد صحیح عروق بدن یکی از شرایط اصلی برای حفظ سلامت عمومی و عملکرد مناسب ارگان های بدن می باشد .تنگی شریان های بدن (تنگی عروق شریانی )باعث ایجاد علائم و عوارض گوناگونی می شود که بسته به محل درگیری و تنگی عروق و نیز شدت ضایعه و مدت زمانی که از شروع بیماری گذشته است عوارض و مشکلات مختلفی ایجاد می شود. درصورتی که تنگی عروق شریانی در دست ها و پاها باعث ایجاد علائم شدید از جمله درد، سردشدن اندام و انگشتان، سردی اندام، احساس سوزش یا گزگز شدن و در نهایت سیاه شدن و از بین رفتن سلول های بافت های مرده می شود. ماهیت تنگی عروق (تنگی رگ) در شریان ها در اغلب موارد رسوب مواد زائد در داخل رگ می باشد که رسوب مواد زائد ابتداََ باعث ایجاد علائم خفیف شده و پس از مدتی با پیشرفت تنگی رگ به میزان بیشتر وگسترش بیماری ،بیماری شدید تر شده و علائم بیشتری ظاهر می گردد. که در نهایت می تواند منجر به سیاه شدن انگشتان و انتهای پا شود که اگر تنگی رگ (تنگی شریان )بلافاصله برطرف نشود سیاه شدگی انگشتان و پاها پیشرفت کرده و نهایتا بافت نقرس شده و ازبین می رود. وقابلیت زنده ماندن خود را ازدست می دهد که در این مواقع بایستی حتما قبل از آنکه دیر شود و امکان بازگشت عضو از دست برود اقدامات لازم برای بازکردن تنگی رگ (تنگی شریان )انجام می شود. که این مسئله علاوه بر استفاده ی از داروهای خاص به ویژه داروهای ضد التهاب و نیز داروهای ضد پلاکت با استفاده از آنژیو گرافی و بالن نیز قابل انجام می‌باشد.

درمورد نارسایی های وریدی و واریس نیز می توان با استفاده از لیزر داخل عروقی و RF به درمان نارسایی وریدی و درمان واریس دست پیدا کرد که در این درمان ها هیچ گونه عوارضی نداشته و بیماران بلافاصله پس از انجام سر پایی درمان و به منزل و یاسرکار خود بازگشته و نیاز به استراحت نیز ندارند. واریس و نارسایی های وریدی باعث اختلال در گردش خون شده و به همین دلیل می تواند سبب عوارضی همچون لخته های خون شوند .در واقع رابطه ی بین لخته ی خون و واریس یک رابطه ی دو طرفه است به این معنا که واریس یکی از عوامل زمینه ساز ایجاد لخته (ترمبوز )می باشد و از سوی دیگر ترمبوز و لخته های خونی با ایجاد انسداد در مسیر گردش خون وریدی باعث ایجاد واریس و نارسایی های وریدی می شود به طور ثانویه می تواند عوارض بعدی را ایجاد کند. لذا توصیه می شود بیماران مبتلا به واریس و نارسایی های وریدی هرچه زودتر تحت درمان با استفاده از لیزر واریس RF واریس اسکلرو تراپی و سایر روش های درمان قرار گیرند.
ادامه این مقاله را در سایت مرکز واریس اصفهان، وابسته به دکترهادی زاده (بهترین متخصص عروق اصفهان) (بهترین متخصص عروق شهرکرد) پیگیری بفرمائید.