[rev_slider alias=”home-slider-5″]

سندرم رینود(پدیده رینود):

09211016462_ 03132242165

در اختیار شما عزیزان جهت کسب اطلاعات کامل‌تر درمورد بیماری های عروقی است. پدیده رینود به پدیده ای گفته می‌شود که در آن نوک انگشتان دست یا انگشتان پا در معرض سرما رنگ پریده و سپس آبی می‌شوند. و با قرمز شدن در مرحله بهبودی به رنگ اصلی خود برمی گردند.

اپیدمیولوژی و علل آن:

پدیده رینود یک علامت بسیار شایع است که در حدود 10٪ از جمعیت و در 20-30٪ زنان جوان دیده می شود. این به این دلیل است که یک واکنش غیر طبیعی رگهای خونی محیطی به طور موقت جریان خون را در انتهای آن مختل می کند. وقتی این پدیده رینود بدون بیماری ایجاد کننده ظاهر شود ، آن را سندرم رینود اولیه می نامند و وقتی بیماری ایجاد کننده همراه باشد ، سندرم رینو ثانویه نامیده می شود. بیماری های مختلف روماتیسمی مانند اسکلروز ، لوپوس و آرتریت روماتوئید ممکنست دیده شوند و پدیده رینود اغلب با این بیماری ها همراه است. گفته می شود پدیده رینود در 80-90٪ بیماران مبتلا به اسکلرودرمی ، جایی که پوست سفت می شود ، رخ می دهد. علاوه بر این ، تصلب شرایین ، بیماری انسداد شریانی ، فشار خون شریانی ریوی ، بیماری عصبی و اختلالات خونی نیز ممکن است با پدیده رینود همراه باشد. در این حالت ، درمان بیماری اصلی کا سبب پدیده رینودشده است، مهم است. پدیده رینود همچنین می تواند ناشی از سبک زندگی باشد. همچنین گاهی اوقات در افرادی که از ابزارهایی مانند اره برقی یا جک دستی استفاده می کنند اتفاق می افتد. پیانیست ها و تایپیست ها همچنین دارای افزایش فراوانی این پدیده می باشند. سیگار کشیدن و برخی از داروها نیز می توانند باعث این بیماری شوند.

علامت:

پدیده رینود با ایسکمی گذرا در اندام ها مشخص می شود. به عبارت دیگر ، هنگام قرار گرفتن در معرض سرما ، نوک انگشت دست یا انگشت پا رنگ پریده شده و علائم ایسکمیک ظاهر می شود و سپس انگشت آبی می شود و در مرحله بهبودی ، قرمز می شود و به رنگ اصلی خود برمی گردد. اگرچه این تغییر رنگ سه مرحله ای مشخصه پدیده رینود است ، اما برخی از بیماران فقط رنگ پریدگی و سیانوز را نشان می دهند ، در حالی که دیگران فقط سیانوز را تجربه می کنند.

تشخیص:

با گرفتن شرح حال پزشکی و آزمایش های تحریک پذیر می توان آن را تشخیص داد. شما باید از نظر علت بیماری مورد آزمایش قرار بگیرید. اگر احتمال این بیماری رادادید ، توصیه می شود برای تعیین علت بیماری با یک متخصص مشورت کنید.

سندرم رینود(پدیده رینود).علل و علائم سندرم رینود.روش درمان سندرم رینود.

درمان:

برای موارد خفیف ، جلوگیری از پیشرفت علائم با بهبود شیوه زندگی مهم است. پرهیز از استرس و ترک سیگار امری ضروری است. همیشه مراقب باشید که کل بدن خود را در معرض سرما قرار ندهید ، نه فقط دست و پا. هنگام بیرون از منزل مخصوصاً در زمستان مراقب باشید. دکترهادی زاده( فوق تخصش بیماریهای عروق) ، انواع درمانهای جدیدبرای درمان انواع بیماریهای عروقی رادراختیاربیماران گرامی قرارمی دهند. اگر نوک انگشتان شما زخم است ، باید سریعاً با پزشک خود مشورت کنید تا از درمان مناسب برخودارشوید . در موارد شدید ، داروهایی برای بهبود پدیده رینود تجویز می شود. گاهی اوقات ، به درمان جراحی مانند قطع عصب سمپاتیک نیاز است. سندرم رینود اولیه ، بدون اختلال ایجاد کننده ، در اکثر این روشهای درمانی به خوبی درمان می شود، درحدود 15٪ از بیماران بدون درمان خاص بهبود می یابند. با این حال ، در موارد نادر ، ممکن است عواقب ناشی از اختلالات گردش خون محیطی وجود داشته باشد ، بنابراین احتیاط لازم است. برای درمان سندرم رینو ثانویه مهم است که بیماری زمینه ای به خوبی درمان شود. به عنوان مثال ، اگر بیماری مسبب به طور مداوم توسط یک روماتولوژیست معالجه شود ، در نهایت می توان پیش بینی کرد که سندرم رینود در ارتباط با بیماری روماتیسمی بهبود یابد.

تعداد کمی از مردم از هوای سرد لذت می برند ، اما افرادی هستند که به طور خارق العاده ای ازهوای سرد می ترسند. افراد مبتلا به سندرم رینود ، افرادی هستندکه ازسرماوحشت دارندچراکه در طول زمستان و با کاهش شدید دما ، احساس سردی و سفتی دردست و پا می کنند.
اشاره شدکه سندرم رینود به پدیده ای گفته می شود که در آن رگهای خونی محیطی بیش از حد در معرض سرما یا استرس منقبض می شوند و در نتیجه اکسیژن رسانی کافی به بافت ها ایجاد نمی شود و در نتیجه تغییر رنگ پوست و بی حسی دست و پا یا درد ایجاد می شود.
دریک بررسی مشخص شدکه بر اساس سن ، تعداد افرادمبتلاشده 50 ساله و بالاتر (57٪) و پس از آنها 40 سالگی (17٪) ، 30 ساله (7٪) و 20 ساله (6٪) بود. همچنین در نوجوانان باشیوع (3٪) ظاهر شده بود. بر اساس جنسیت ، 63٪ از زنان در برابر37/ درمردان مشاهده شد.
⬅️ “پدیده رینود گاهی با گذشت زمان به خودی خود بهبود می یابد ، امابرای درمان پدیده رینود که بصورت ثانویه اتفاق می افتد ، لزوماً باید بیماری زمینه ای درمانشود.” اگر به نظر می رسد همراه با پدیده است ، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. “➡️

علل و علائم سندرم رینود

درواقع سندرم رینود نوعی اختلال گردش خون است. به منظور حفظ درجه حرارت ثابت بدن ، رگ های خونیهنگام سردشدن هوا منقبض می شوند و در صورت گرم شدن ، توسط سیستم عصبی خودکار منبسط می شوند. انقباض صحیح رگهای خونی محیطی به دلیل تحریکاتی مانند سرماخوردگی یا استرس امری طبیعی است ، اما دراین بیماران ، رگ های خونی محیطی بیش از حد منقبض می شوند و خون رسانی به مناطق پیرامونی مانند دست و پا را کاهش می دهد. به همین دلیل ، علائمی مانند درد ، سوزن سوزن شدن و خارش همراه با درد و دست و پا ظاهر می شود.
به طور کلی ،این بیماری می تواند به دلیل انقباض عروقی ناشی از محرک های خارجی رخ دهد ، طبق برخی مطالعات این بیماری عمدتا در زنانی دیده می شود که زایمان خود را پایان داده اند یا زنان میانسال بالای 40 سال با تغییرات هورمونی بزرگ. علاوه بر این ، دیابت ، روماتیسم و ​​چربی خون ، دیسک ها و سایر بیماری ها ممکن است آنها را همراهی کنند.
به طور کلی ، موارد زیادی از سندرم رینود ناشناخته به دلیل سرماخوردگی یا استرس وجود دارد. در این حالت ، علائم خفیف است و ممکن است به مرور زمان بهبود یابد ، بنابراین اقدامات پیشگیرانه بدون درمان خاص کافی است.
با این حال اگربیماری بطور ثانویه رخ دهد ، نیاز به درمان و اصلاح بیماری زمینه ای به طور موازی وجود دارد. علائم رینود ثانویه را می توان در موارد سنی ، در مردان ، یا با بیماری روماتیسمی یا بیماری شریانی محیطی مشاهده کرد.
به طور خاص ، در بیماری های مختلف روماتیسمی ، علائم سندرم رینود ممکن است همراه باشد یا وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، در بیماری های روماتیسمی مانند اسکلروز سیستمیک (اسکلروز) که دست ها و پاها متورم و سفت هستند ، یا سندرم شوگرن با خشکی شدید چشم و دهان ، ” علائم سندرم رینود باید موردشک باشد.

سندرم رینود(پدیده رینود).علل و علائم سندرم رینود.روش درمان سندرم رینود.

روش درمان سندرم رینود:

هنگامی که سندرم رینود رخ می دهد ، سعی در جلوگیری از تحریک سرماخوردگی ضروری است. در زمستان باید از وسایل گرم کننده مانند دستکش استفاده کنید و بهتر است خود را در مکان های سرد قرار ندهید.
علاوه بر این ، اگر سیگاری هستید ، ترک سیگار وسیله ای برای کاهش تعداد علائم و جلوگیری از بدتر شدن است. از مصرف غذاهای حاوی کافئین مانند قهوه ، چای سبز و شکلات خودداری کنید و از غذاهای منجمد خودداری کنید. از نظر حرفه ای ، نیاز به محدود کردن استفاده از ابزار و تجهیزات ارتعاشی وجود دارد.
بایدتوجه داشت که”اگرعلائم سندرم رینود نادیده گرفته شود ، منجر به نکروز پوست یا زخم در انتهای بدن می شود

⬅️ ” توصیه می شود داروهایی با اثر گشاد کنندگی عروق را با هم مصرف کنید ، اما به دلیل بیماری زمینه ای ، باید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا دارویی که مصرف می کنید به گسترش رگ های خونی کمک می کند یا خیر. “➡️